Week nummer 4 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu Week nummer 4 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

Week nummer 4

Door: Elke van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

02 Juni 2016 | Malawi, Blantyre

Daar ben ik weer!! Alweer de vierde week zit erop!
Time flies when you're having fun!!
Ik ben toch echt al bijna een maand van huis af.
Het is nog steeds heel apart dat je zo naar deze tijd hebt toe geleefd en nu zit je alweer op de helft van je stage!
Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin en alles wordt eigenlijk steeds leuker!

Vrijdag, zaterdag en zondag zijn we vrij geweest. Eigenlijk hadden we niets gepland, maar vrijdag toch maar besloten om die avond een feestje te geven. Maxwell had zelfs een box meegenomen.
Het was echt een geweldig feestje. We hebben zelfs nog met zijn allen gedanst! En natuurlijk hebben we de polonaise gelopen!
Het was erg gezellig en er volgen zeker nog meer feestjes.
Zaterdag hebben we het lekker rustig aangedaan. 'S middags kwamen twee collega's vanuit het ziekenhuis pannenkoeken eten. Wat ook erg gezellig was. En 's avonds waren we uitgenodigd om bij Sheila te komen eten. Ik heb echt heerlijk gegeten. Na het eten hebben we nog de voetbalfinale van real madrid en atletico gekeken. We hebben een gezellige avond gehad!
Zondag zijn we voor het eerst naar de kerk geweest, wat een geweldige ervaring! Het begon om 8 uur, maar omdat het malawiaanse tijd is om half 9. Er wordt veel gezongen en gedanst waardoor de tijd erg snel gaat. Ik heb er echt van genoten!
Maandag zijn we begonnen op de maternity, eindelijk heb ik mijn eerste bevalling mogen zien! Hoe geweldig is dat!! Ondanks de pijn van een vrouw is het echt heel mooi om te zien!!
En wat zijn die kleine baby's schattig.
Het gaat hier allemaal ook heel anders. Er kunnen twee vrouwen naast elkaar bevallen, hier hangt wel een gordijn tussen, maar je kunt elkaar nog altijd zien. En als er een derde persoon komt om te bevallen dan mag deze persoon in de opname kamer bevallen.
Beensteunen voor de bevalling hebben ze wel, maar gebruiken ze niet. En wat is pijnbestrijding bij een bevalling? Het wordt hier gewoon niet gebruikt en de meeste vrouwen geven hier geen kik tijdens de bevalling.
Je kunt wel echt zeggen dat wij echt verwend zijn, om ieder pijntje krijgen of pakken wij al meteen iets tegen de pijn. En hier vragen ze niet eens om pijnbestrijding tijdens de bevalling!!
Ook hebbben we twee keizersnede mogen zien.
Hoe geweldig. De eerste werd de snede verticaal gemaakt, omdat dit haar tweede keizersnee was en bij de eerste was de snede ook verticaal gemaakt.
Het is echt geweldig om te zien en ik geniet er met volle teugen van.
Je mag overal bij zijn en je krijgt ook verantwoordelijkheid bij een operatie. Dit keer moesten we de baby naar de afdeling brengen, wegen, temperatuur controleren en zorgen dat de baby goed gaat ademen. En daarna lekker warm inpakken. Zodra je terug was op de OK moest je het gewicht en apgar-score benoemen.
Ik vind het echt leuk dat je niet alleen mag kijken!!
En wat zijn die kleine babytjes schattig!!
In totaal heb ik deze week 2 bevallingen gezien, eentje met vacuüm pomp en de anders een normale bevalling. De normale bevalling ging zo snel. Ze kwam op de afdeling met 5cm ontsluiting en na een half uur had ze de baby al op de wereld gezet!
Ongelofelijk hoe snel zoiets kan gaan.

Volgende week gaan we lekker op vakantie naar Senga bay. Volgende week vrijdag gaan we met z'n vieren op 3daagse safari in Zambia.
Even lekker een weekje ontspannnen!

  • 02 Juni 2016 - 18:30

    Patricia:

    Hai hai
    Wat heerlijk weer om te lezen elke!!
    Ben zo blij dat je het nog steeds naar je zin hebt
    Geniet van je vakantie straks en geniet van de rest
    Heel veel plezier daar nog en leer en geniet maar weer xxx

  • 02 Juni 2016 - 19:41

    Petra:

    .Wat leuk dat je een bevalling hebt mee mogen maken. Wij zijn zeker erg verwend als het om pijnbestrijding gaat. Veel plezier op je safari. Groetjes, tante petra

  • 02 Juni 2016 - 19:42

    Nol En Trudi:

    Hoi Meis
    Stoer dat je bij de bevallingen bent geweest dat lijkt me ook
    een super mooie ervaring
    Fijn dat het zo goed gaat en dat je zo geniet
    Geniet van je vakantie en je safari
    Lezen wel weer hoe leuk dat geweest is
    Liefs Ome Nol en Tante Trudi

  • 02 Juni 2016 - 19:43

    Rieke:

    Haaai zussie
    Blij dat je het na je zin hebt
    En al veel dingen mee gemaakt hebt geniet er van
    dikke kus van je zusxxx

  • 02 Juni 2016 - 19:47

    Cristel :

    Wat leuk weer om te lezen hoe het geniet daar live bevallingen meemaken.
    Meid heel veel plezier met je safari.

    Tot schrijfs
    Xxx cristel

  • 02 Juni 2016 - 20:20

    Wenda:

    niet te geloven...Elke die vrouwen hebben pijn en jij vind het geweldig...
    Je beschrijft het zo super...zodat het lijkt dat ik er ook bij sta...heerlijk..
    geniet van je vakantie en safari..niet stiekem n aapje meenemen je
    hebt Zoran al haha...ik ben gewoon trots op jou...goed bezig..
    Ik denk dat je nog wel n keer terug gaat....groeten van de nicht van jullie papa..

  • 02 Juni 2016 - 22:04

    Arianne:

    He hallo lieve Elke.

    Wat ben ik TROTS op je!!!!

  • 03 Juni 2016 - 08:08

    Krista :

    Wat mooi om weer een verslag te lezen,,, en ook ik ben natuurlijk super trots op jou,, <3
    Ga lkkr genieten van je safari en senga bay , knuff mama xxx

  • 03 Juni 2016 - 09:44

    Dinie Pennings:

    Hoi Elke.
    Wat een genot om jouw verslagen te lezen. Je verwoord het ZO prachtig! !En wat een ervaringen allemaal! Bevallingen, die kleine hummeltjes, het enthousiasme spat eraf.
    Geniet volgende week ook van je vrije tijd meisje want zo'n safari daar zal ook geweldig zijn.
    Ik kijk echt uit naar je volgende verslag, ze zijn werkelijk bijzonder mooi onder woorden gebracht
    Groetjes van Jan en mij !!!

  • 03 Juni 2016 - 10:51

    Ria:

    Super leuk om jouw verslagen te lezen. Fijn dat he er zo van geniet.

  • 03 Juni 2016 - 11:17

    Annie:

    Hallo , Wat geweldig dat je het zo goed naar je zin hebt, en zo mooi al die indrukken die je op doet,
    geniet maar met volle teugen.

  • 03 Juni 2016 - 13:39

    John Boeijen:

    Wat een prima ervaringen en wat leer je en zie je veel. Heel veel succes en plezier in de komende weken.

    John en Monie

  • 04 Juni 2016 - 21:14

    Opa En Oma, Boxmeer:

    Hai meis, beetje late reactie van hier. Maar weer heerlijk om het allemaal te lezen. Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen en dan heel vaak, genieten, genieten en nog eens genieten daar. En heel fijn dat je het naar je zin hebt. Dus nog een keer GENIETEN maar. Grote knuffel van ons en houd je goed daar. x x x

  • 05 Juni 2016 - 23:23

    Marijke Daanen:

    Wat leuk om dit allemaal te lezen. Volgens ons heb je het helemaal naar je zin.
    geniet etvan meis dikke kusToon en Marijke xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Mijn eerste reis

ik ga stage lopen in het Trinity hospital in het dorpje Muona in Malawi.

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2016

Week 9

02 Juli 2016

Week 8

23 Juni 2016

Week 7

19 Juni 2016

Week 6

14 Juni 2016

Genieten
Elke

Mijn naam is Elke van den Berg, ik vertrek 4 mei naar Malawi om stage te lopen in het Trinity hospital in het dorp Muona. Ik ben van 4 mei tot 28 juli in Malawi.

Actief sinds 30 Maart 2016
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 8582

Voorgaande reizen:

04 Mei 2016 - 28 Juli 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: