Week 6 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Elke van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

19 Juni 2016 | Malawi, Blantyre

Nog een week die voorbij is gevlogen!!
Deze week hebben we heel wat mee mogen maken!!
Deze week weer op de maternity gestaan.
Weer veel bevallingen mogen zien en natuurlijk bij mogen assisteren.
We hebben heel wat baby's op z'n afrikaans mogen inwikkelen.
Heel erg leuk, het lijken net pakketjes!!

Woensdag waren we door sheila gevraagd om mee de community in te gaan. Om te praten over onder andere borst kanker en mental illness.
Er werd eerst wat gedanst voordat we begonnen, echt geweldig om te zien van kleine kinderen tot oma's die los gaan op de muziek! En na de presentatie werd er ook flink gedanst! Het was echt een middag om nooit te vergeten!

Aan het begin van de week waren er wat studenten bij gekomen.
Donderdag stonden we bij de bevalling die de studenten mochten doen.
Het is zo dat er een aantal uur tussen moet zitten wanneer je weer de ontsluiting mag controleren. Rond 9 uur was de vrouw op 6cm. Dus moesten ze tot 12 uur wachten met de ontsluiting controleren.
Rond een uurtje of 11 hoorde wij de vrouw echt wel persen en ze zei al vaker dat ze naar huis wilde.
Mandy en ik keken elkaar al aan dit moet nu wel 10cm zijn!!
Uiteindelijk is de baby om 11:45 ter wereld gekomen!!
De vrouw heeft alles zelf gedaan!!

Donderdag middag kregen we te horen van de verpleegkundige dat we wel genoeg gekeken hadden en dat we toch echt wel een bavalling zelf mogen doen!!
Hoe gaaf is dat!
Vrijdag ochtend nog even snel met z'n tweeën alles nog een beetje doorgenomen hoe de stappen volgen.
Maar we waren er klaar voor!!
We kwamen op de afdeling vrijdag ochtend en er lag een meisje van 16 jaar met bijna 10cm ontsluiting. Je voelt de spanning op dat moment ook echt wel stijgen!
Uiteindelijk alles klaar gelegd, waren er bijna geen weeën meer, geen effectieve tenminste.
Dus moest er een vacuüm pomp aan te pas komen, natuurlijk heeft de verpleegkundige dit zelf gedaan!!
Na drie keer trekken was de baby nog niet geboren. Dus op voor een spoed keizersnede!
Ook dat nog even meegepakt vrijdag!
Uiteindelijk is de baby gezond ter wereld gekomen! Het waren wel even spannend minuten!

Al met al is deze week weer heel erg snel verlopen! We hebben nog maar drie weken te gaan hier in Muona, maar het voelt toch echt alsof we hier nog maar kort zijn!!
Volgende week beginnen wij aan twee weken operatiekamers. Ik ben echt heel benieuwd wat wij mogen gaan meemaken!

Aankomende vrijdag gaan wij ook met Sheila naar blantyre om spullen te kopen van de donaties!
Het grootste deel gaat uit naar de infectie preventie!

• 19 Juni 2016 - 13:04

John En Monie:

Wederom een mooi verslag. Leuk om te horen dat je het erg naar je zin hebt. Veel plezier.

• 19 Juni 2016 - 13:17

Nol En Trudi :

Hoi hoi meissie

Ook dit maal weer een leuk verslag over je belevenissen bij de afrikaantjes.
    Zo te lezen en te horen heb je het nog steeds naar je zin.
    Geniet de laatste weken nog van je Afrikaans avontuur.

Groetjes vanuit het zonnige kuuk.

Liefs Ome Nol en Tante Trudi xxx

• 19 Juni 2016 - 13:35

Arianne:

Wat een belevenissen Elke!!!!
    Zo leuk om te lezen hoe en wat je daar allemaal doet en wat leuk die geboortes van de kindjes.
    Maar kan me ook voorstellen dat het die vrijdag wel eg spannend werd en dat jullie wel hebben staan zweten.
    Voor aankomende week succes op de ok. We lezen ook die belevenissen weer.
    Groetjes en liefs Arianne❤️

• 19 Juni 2016 - 13:37

Tante Petra:

Wat vliegt de tijd. Zoveel mooie dingen die je meemaakt! Geniet nog van de laatste paar weken.

Lieve groet, tante petra

• 19 Juni 2016 - 16:49

Marijke Daanen:

Gaaf Elke wat je daar allemaal meemaakt.
    Geniet er nog maar even van. Dikke kus van ons xxxxxx

• 19 Juni 2016 - 20:04

Opa En Oma Cuijk:

Wij zijn super trots op ons kleindochter !!!

• 19 Juni 2016 - 21:00

Inge:

Ik ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt. Je verslagen zijn erg leuk om te lezen iedere keer. Nog veel plezier daar meid! Dikke kus Dennis en Inge

• 20 Juni 2016 - 11:41

Dinie Pennings:

Wat een boeiend verslag weer Elke. Het is elke week een verrassing wat er weer allemaal gebeurd is daar.
    Geniet nog van de komende week meisje !! XXX