De Derde week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu De Derde week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

De Derde week

Door: Elke van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

26 Mei 2016 | Malawi, Lilongwe

Alweer de derde week!!
Afgelopen zondag zijn we naar een safari park geweest met Raphael. Hier heb ik voor het eerst een zebra en giraffen in het wild gezien. Ik heb er echt van genoten en heb mooie foto's kunnen maken. 'S avonds waren we uitgenodigd om bij Raphael thuis te komen eten. We kregen kip, rijst, bruine bonen en een soort van sla.
Maandag begonnen we weer op de children's ward. Weer veel geleerd en gezien! Het was maandag erg druk op de afdeling, maar met de artsenvisite mochten alweer veel kinderen naar huis.
Ik heb de eerste pennen al uitgedeeld. Nu loopt bijna heel children's ward (personeel) met een cnc pen. Zo grappig om te zien.
Tijdens de diensten willen de collega's wat nederlandse zinnen leren, omdat wij ons best doen om chechewa te praten.
Het is best grappig om ze nederlands te horen praten! Ze kunnen de zachte klanken zoals de g, niet goed uitspreken.
Je krijgt dus how haat het, in plaats van hoe gaat het.
Dinsdag hebben we ook ballonnen uitgedeeld op de children's ward, de kinderen zijn er zo blij mee, geweldig!!
Zo hebben we er een vriendje bij gekregen een jongentje van 4 jaar, hij ligt nu bijna twee weken in tractie met zijn been. Hij zwaait en fluit de hele dag door en hij vindt het kei leuk om samen de ballon 'over te gooien'.
Dinsdagavond zijn mandy en ik uitgenodigd om nsima te komen eten bij een collega van de children's ward. Dit is een typisch malawiaans recept en bestaat alleen uit water en maismeel. En het smaakt eigenlijk nergens naar. We hebben het samen gegeten met geitenvlees en met een soort sla.
En tegen alle principes is hebben we alles met onze handen moeten eten!
Zo leuk en toch ook weer raar.
Maar het was eigenlijk best lekker!! En je zit er snel vol van.
Woensdag was het aardig druk op de children's ward. We begonnen met de artsenvisitie. Waarna twee opnames volgden en omdat ik gevraagd had of dat wij de opnames mochten doen waren deze opnames voor ons. Ik vond het erg leuk om te doen en je leert zoveel je leert waar je naar moet kijken en hoe je het moet behandelen, want hier mag de verpleegkundige ook medicatie voorschrijven.
Ook hebben we de medicijnen klaar gemaakt en gegeven.
wat later hebben we Joel geholpen met een tractie. Het jongetje lag net twee weken in tractie met een boven been breuk, maar de tractie was los gaan zitten, dus mochten wij helpen met de tractie weer opnieuw aanleggen
Super leuk om te doen en je leert iedere dag weer nieuwe dingen.
Donderdag de laatste dag op de kinderafdeling gehad, weer veel meegemaakt en steeds meer dingen mogen doen.
De laatste week van stage mogen we kiezen waar we gaan lopen. Ik denk dat de kinderafdeling een potentiële kans maker is. Het is zo leuk om met die kindertjes te werken en de mensen die er werken zijn ook zo lief!!
Zaterdag hebben we zelfs collega's uitgenodigd om pannenkoeken te komen eten.
Een dag gaat zo snel voorbij. Voor je het weet is het alweer bedtijd!!
Alles wat op een dag gebeurd wend een klein beetje en het is niet eens zo appart meer als je op de afdeling staat, maar zodra ik 's avonds aan mijn dagboek ga werken merk ik toch wel dat het allemaal heel anders gaat en toch niet zo vanzelfsprekend is.
Vrijdag, zaterdag en zondag zijn we lekker vrij en we hebben nog niets gepland.
Een lekker rustig weekendje voor de boeg dus.

• 26 Mei 2016 - 17:28

Linn:

Leuk El,
    Zo te lezen heb je het naar je zin, gelukkig!
    Nog een leuke tijd daar!!
    Kuskuss

• 26 Mei 2016 - 17:49

Nol En Trudi:

Hoi Meis
    Zo te lezen geniet je met volle teugen
    Fijn dat je het zo goed naar je zin heb
    We kijken al weer uit naar je volgende verslag
    Liefs Ome Nol en Tante Trudi xxx

• 26 Mei 2016 - 18:18

Cristel :

Hoi Elke,

Lees weer dat je het reuze naar je zin hebt en dat je de kinderen blij kunt maken met pennen en ballonnen. Heerlijk toch tot het volgende verslag.

Groetjes Cristel.

• 26 Mei 2016 - 18:24

Opa En Oma Cuijk:

hoi Elke. fijn dat je het zo goed naar je zin heb, als wij je verslag lezen ,zijn wij dicht bij jou.wij kijken uit , naar je volgende verslag XXX

• 26 Mei 2016 - 18:27

Krista :

Hey lieverd
    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt, en ook erg leuke foto's,geniet van je vrije daagjes en alles om je heen, take care, liefs mama xxx

• 26 Mei 2016 - 19:06

Patricia :

Heej elke
    Leuk om te lezen dit en zeker dat je het nog steeds zo naar je zin hebt
    Super!! Vind het maar wat knap hoor!
    En jullie doen goed werk ook nog!
    Groetjes en we horen het wel weer xxx

• 26 Mei 2016 - 21:00

Opa En Oma, Boxmeer:

Heej super Elke,
    Wat ga jij lekker daar, heerlijk om iedere keer weer te lezen dat het goed met je gaat.
    We blijven je volgen en genieten met je mee in gedachten. Hier nog steeds alles oke.
    Weer een dikke knuffel en tot de volgende ronde. <3 x x x

• 26 Mei 2016 - 22:27

Arianne:

Hoi Elke.
    Wat is het toch een prachtige leerzame belevenis voor je!!
    Eerlijk gezegd als ik je verslagen lees krijg ik bijna zin om dit ook nog eens te ondernemen.
    Ook geweldig hoe blij en gelukkig je mensen kan maken met de meest simpele dingen zoals ballonnen en pennen. Je beschrijft het ook zo goed dat ik er helemaal een beeld bij heb SUPER!!!
    Maak er een leuk weekend van al is er nog niets gepland.
    Liefs Arianne❤️

• 28 Mei 2016 - 10:21

John En Monie:

Wat een leuke en spannende ervaring. Heel veel plezier en geniet ervan.

• 02 Juni 2016 - 20:14

Wenda:

gaaf die foto´s van de giraff daar kun je een mooie poster van maken...geweldig..
    goede reclame voor cnc misschien willen ze wel zebra strond..hihi
    mooie verhalen schrijf je...wat een geweldige ervaring...eigenlijk ben
    ik wel n beetje jaloers..toy toy..gr wenda en haar twee mannen