Tweede week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Elke van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

20 Mei 2016 | Malawi, Lilongwe

Daar zijn we weer!
Afgelopen weekend hebben we het lekker rustig aan gedaan. Zaterdag, zondag en maandag lekker uit kunnen slapen. Zaterdags wat huishoudelijke klusje gedaan. Die horen er natuurlijk ook bij! Maar het gaat ons goed af! Daarna lekker in de zon kunnen zitten.
Raphael had twee kippen voor ons gekocht. Het werd toch echt tijd dat we een keer vlees gingen eten.
Dus je voelt de bui al hangen, om 16:00 was het tijd om de kippen te slachten. Wij hebben natuurlijk gekeken. Ik vond het best eng en zielig hoe het gedaan werd. Eerst wordt de ader in de keel doorgesneden, daarna de veren geplukt. Hierna werden de ingewanden eruitgehaald en klaar was de kip. Ik zal jullie de foto's besparen!!
'S avonds hebben we de kip opgegeten.
Na een mooi weekend zijn we weer aan de slag gegaan, dit keer op de children's ward.
Wat weer heel anders was. De moeders met de kinderen zitten meestal buiten. Dus voor alle controles en medicijnen moet je ze bij naam roepen en dan komen ze naar de verpleeg post.
Het is heel appart voor ons. Maar het loopt gewoon zoals het moet lopen. Zelfs wanneer een kindje moet overgeven ruimt de moeder dit zelf op.
dinsdag middag hadden we twee opnames. De kindjes waren er slecht aan toe. Maar ze blijven hier erg rustig en kalm. Wij zouden met z'n drieën op een kindje afrennen.
Hier moet ik nog wel even aan wennen.
De mensen op de afdeling zijn erg aardig. Ze wilde eigenlijk alles van je weten. Zo vroegen ze wat wij met de lunch eten. Dus brachten we na onze pauze twee boterhammen met hagelslag mee. Ze vonden het heerlijk alleen erg weinig.
De children's ward is erg interessant en het verschilt per dag hoe druk het is. Zo was het dinsdag erg druk en woensdag hadden we niets te doen.
Ik vind de kinderafdeling erg interresant. Je kan moeilijk met ze communiceren, maar je verzint wel een manier om iets duidelijk te maken. De moeders bedanken je ook echt als je iets voor ze gedaan hebt. Zo lief!!
De arsten visite blijft ook altijd erg interessant, er komt veel malaria en anemie voor, maar het ziekteverloop is altijd verschillend. Er zijn natuurlijk ook andere ziektes en die zijn ook interessant.
Ik kan echt zeggen dat ik deze week veel heb geleerd! Iedereen wil je ook graag wat bij brengen, maar ze zeggen ook dat ze veel van ons leren. Hoe leuk is dat!!
Donderdag zijn we voor de tweede keer op outreach geweest.
Hier worden de kinderen geregistreerd en ze krijgen de vaccinaties. Een soort consultatiebureau eigenlijk. Het is voor de mensen die afgelegen wonen. Ze gaan iedere week naar een andere plek toe.
Donderdag zaten we 13km van Muona af. Bij een middelbare school.
Ik vind het echt leuk om te doen, je ziet wat van de omgeving en je ontmoet ook verschillende mensen.
Donderdag wilde zelfs de studenten met ons op de foto.
Ook nog even met de kinderen buiten gespeeld en ze vinden het allemaal kei leuk, we hebben ze geleerd hoe je selfie zegt. En het is zo schattig als ze dit zeggen.
Vandaag nog een drukke dag gehad op de childrens ward, weer veel geleerd!
Vanavond gaan we gezellig kaarten met een aantal mensen uit het ziekenhuis.
Volgende week staan we nog op de children's ward.

• 20 Mei 2016 - 20:53

Oma En Opa Kremers:

Hallo lief (klein)kind.
    Wat heerlijk om te horen dat het zo goed met je gaat, we zijn echt trots op jou.
    We lezen iedere keer met genoegen je verhalen en zijn heel blij dat het je goed afgaat daar.
    Maar had eigenlijk ook niet anders verwacht van jou.
    We kijken nu alweer uit naar het volgende verhaal.
    Hier nog steeds alles onder controle maar de spanning begint te stijgen, maar eerst nog een weekje rust.
    Als dat ons gegund is tenminste.
    verder wensen we jou weer alles wat goed is en dikke knuffel van ons.
    Houd je goed. x x x

• 20 Mei 2016 - 20:59

Patricia :

Heej elke toppertje!
    Echt leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt
    Dat had ik al op dat fotootje gezien van de week zo leuk!!
    Je had een grotere koffer mee moeten nemen!
    Ga zo door en geniet maar weer!
    Groetjes xxx patje

• 20 Mei 2016 - 21:27

Ria:

Wat een leuk verslag.geniet van de spannende tijd

• 20 Mei 2016 - 21:30

John En Monie:

Heel leuk om te horen dat je het erg naar je zin hebt. Heel veel plezier en geniet van al de nieuwe dingen

• 20 Mei 2016 - 23:16

Nol En Trudi:

Hoi meis
    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar zin hebt en wat heb je al
    veel daar gedaan.
    Geniet ervan en we blijven je volgen.
    Liefs Ome Nol en Tante Trudi

• 21 Mei 2016 - 10:51

Arianne:

Hoi lieve Elke.
    Het blijft bijzonder om jouw belevenissen te lezen. GEWELDIG hoe je alles ervaart vind het ook fijn dat je het leuk hebt. Prachtige foto die je erbij hebt gedaan wat een schatjes allemaal!!
    Blijf genieten van elke dag en ieder moment het is een ervaring voor je hele leven.
    Liefs xx Arianne❤️

• 21 Mei 2016 - 10:53

René:

Hallo lieve Elke
    Hoe is het nu met jou? Ik denk zeker dat je het naar de zin hebt, want wat een leuke foto's met die kinderen.
    Ze zullen je straks net zo gaan missen als dat ik dit nu doe. Maar het aller belangrijkste is dat jij het nu goed naar je zin hebt en hopelijk dat je daar ook veel leert. Maar daar twijfel ik ook niet aan. Het is een andere wereld. Maar wel goed om mee te maken de grote verschillen tussen daar en hier.
    Ik wens jou nog heel veel plezier toe.

groetjes René xx

• 21 Mei 2016 - 13:27

Dinie Pennings:

Hoi Elke.
    Het is een genot om jouw verslagen te lezen. Het geeft een duidelijk beeld van hoe het daar aan toe gaat!
    Idd wat een verschil met hier hè! Dat kun je je wel proberen voor te stellen maar jij ziet t werkelijk en dat vergeet je je leven lang niet.
    Met de kindjes werken en spelen moet super zijn dat zie ik aan de foto.
    Blijf er van genieten want zo'n kans krijgen er niet veel.
    Tot volgende week, ik kijk er naar uit !!
    Liefs van ons.Jan en Dinie

• 22 Mei 2016 - 18:05

Oma Mien:

Oma was bijons en samen hebben we je verslag gelezen, oma vindt het erg leuk dat ze weer wat van je gehoord heeft, je doet het fantastisch en zoals je zelf zegt .....al veel geleerd. Wat een knappe zwarte koppies op de foto. Een hele goede week weer. Groetjes van oma mien.xx

• 22 Mei 2016 - 18:05

Oma Mien:

• 24 Mei 2016 - 14:45

Hans En Carla:

Hallo Kanjer! Je wordt wel in het Afrikaanse leven gegooid; compleet met kippen slachten erbij. Ik kan me voorstellen, dat je dat niet echt leuk vindt- jullie hebben zelf nog kippetjes gehad. Maar het leven is hier leven en overleven. Je leert veel. Ook dat wij hier wel heel verwend zijn, denken wij.
    We blijven je volgen. Tot weer. Groetjes, Hans en Carla

• 02 Juni 2016 - 20:09

Wenda:

hee Elke toch ben ik nieuwsgierig naar de foto´s van het slachten...
    lekker druk bezig zijn jullie met z´n allen...en slaap je goed daar..
    en word je al bruin...ben je al gaan zwemmen in jou mooie fleurig badpak..
    gr uit ewijk