Week 7 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Elke van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

23 Juni 2016 | Malawi, Blantyre

Muli bwanji?
Daar ben ik weer!!
Wat een week wat een week! Weer een week die voorbij is gevlogen! Wat gaat de tijd hier veels te snel!
Zondagavond hebben we gezellig gegeten met Sheila. Dit keer hadden we haar uitgenodigd om bij ons te komen eten!
Ze kwam met haar man, twee dochters en haar nichtje. Erg gezellig!!
We hadden pasta gegeten met als toetje een pannenkoek.

Deze week een geweldige leerzame week gehad!!
We hebben enorm veel mogen zien en natuurlijk mochten wij assisteren.
Maandag was het redelijk druk op de afdeling.
Er waren 4 fracturen, een geïnfecteerde wond, een jongetje met iets in zijn neus, een jongetje met een grote splinter van 3cm in zijn voet.
De geïnfecteerde wond het was een beet van een dier. De wond was zo groot geworden en hij ruikte niet echt fris.
De man had er iets te lang mee doorgelopen. Waardoor de wond van midden voet naar halverwege scheenbeen gegroeid was. Vanaf het scheenbeen kon je ook nog heel wat gazen richting de knie duwen.
Ook zag je een aantal pezen lopen. Je kon nog net niet het bot zien zitten.
Eigenlijk best wel gaaf, ondanks dat de wond zo stonk en natuurlijk de pijn die de man enigzins nog kon voelen. Ik hoop echt dat de wond nog gaat genezen!

Dinsdag ochtend begon niet al te goed!
Er was geen stroom, dus konden er geen operaties gedaan worden :-(
Mocht er een spoedgeval komen hebben ze altijd de aggregaat nog.
Rond 10 uur was er een spoed keizersnede!
Bij de vrouw was van te voren al een echo gemaakt, omdat de hartslag van de baby niet te horen was. Er waren ook al 3 artsen gekomen vooraf van de keizersnede. En er was er een die de hartslag van de baby kon horen.
Eenmaal op de operatie tafel bleek dat de baarmoeder gescheurd was, waardoor al vrijwel meteen redelijk wat bloed uit de buik kwam stromen.
Daar was de baby dan, je hoop natuurlijk op het goede, maar al vrijwel meteen zag je wel dat het nog geen ademhaling had. Eerst geprobeerd om te beademen, vrij snel hierna werd er ook al gereanimeerd.
Dit mocht allemaal niet helpen helaas.
Het is toch wel even schrikken allemaal!
Na de lunch pauze was het wel weer een beetje gezakt, maar je blijft er toch aan denken.
Gelukkig was de stroom weer aangesprongen en konden er ingrepen gedaan worden.
In de middag hadden we 2 incomplete abortus, een kindje met een scheef voetje dat recht gezet moest worden mbv gips, een man die van de scooter was gevallen waar het gezicht helemaal kapot van was, een jongetje met zijn bovenarm gebroken, een vrouw die haar hand flink ontstoken had en een vrouw waar de aambeien van weggesneden waren en nu moest haar rectum opnieuw gehecht worden.
De vrouw met de ontstoken hand, daar stond ik bij, de hand werd eerst goed schoongemaakt, waarna er een kleine snede ingemaakt werd, op het moment dat het mesje in haar hand werd gestoken kwam er ook meteen pus uitgespoten!
Eigenlijk best vies om te zien, maar toch hou ik ervan!

Woensdag hadden we de operaties die op dinsdag gepland stonden.
Er waren twee hernia's, één incomplete abortus, een abces in een borst, een suprapubisch katheter die geplaatstmoest worden en een rare vleesbult dat verwijderd moest worden achter op de hak.
Bij de supra pub was het wel even ogen knijpen, ik weet zo niet hoe dat in nederland er aan toe gaat, maar vandaag werd en een gat gemaakt op hoogte van de navel. Van het laatste stukje naar de blaas toe werd een kocher gepakt en daar zat de katheter tussen. En zo werd de katheter de blaas ingeduwd. Echt overal kwam urine uit, uit de snede maar ook uit de katheter zelf.
Deze ochtend hebben we doorgewerkt tot twee uur. Dat betekende dat we niet meer terug hoefde naar het ziekenhuis!
We hebben een lekkere rustige middag gehad.

Donderdag begon de dag erg rustig. Pas rond 10 uur kwam de eerste patiënt.
Deze vrouw had met het snijden van iets haar vingertop van de wijsvinger afgeslagen. Ze heeft hierbij ook weer geluk gehad dat haar middelvinger er nog aan zat.
Het zat er echt heel apart uit. Toen de middelvinger gehecht was, moest er een klein stukje bot verwijdert worden, anders kon de arts de vinger niet goed hechten.
Hij pakte een grote tang en stopte deze in de vingertop.
Echt een vies geluid toen hij het bot eraf kneep.
Het bot was al zwart geworden, omdat mevrouw haar vingertop er woensdag al had afgehakt.
Uiteindelijk was de vinger gehecht en het zag er best netjes uit.
Vrijwel meteen daarna was er een hernia. Ditmaal op hoogte van de maag.
Ik was zelfs gepromoveerd als anesthesist. En mandy moest assisteren.
We hebben eigenlijk bijna de hele tijd samen met de arts gestaan. Verder was er niemand anders in de ruimte te bekennen.
Het was erg leuk om te doen!!

Na de lunch hadden we alleen nog een onderarm die gegipst moest worden bij een meisje van 10.
Dus daar ook nog mee geholpen.

Morgen gaan we naar blantyre toe om spullen te kopen voor het ziekenhuis.
We vertrekken om 5.30 dus dat wordt weer vroeg opstaan!
Maar we gaan een leuke dag krijgen!
Sheila de hoofdzuster gaat ook mee!!

We hebben nog maar twee weekjes te gaan hier, alles gaat zo snel voorbij! Ik kan er nog wel een paar weken aan vastplakken!!
Time flies when you're having fun, right?

Lieve warme, zonnige groetjes uit Muona!

• 23 Juni 2016 - 18:31

Opa En Oma Cuijk:

Mooi verslag Elke, kei gaaf !!xx

• 23 Juni 2016 - 20:03

Rieke :

Erg leuk dat je het naar je zin hebt
    Ik mis je wel hihih tot snel ik zal er staan zussie

• 23 Juni 2016 - 20:24

John En Monie:

Wat een heftige en leerzame week en wat fijn dat je dat allemaal mag doen. Als het mogelijk is zou ik op het einde van de stage een getuigschrift vrage. Veel plezier

• 23 Juni 2016 - 20:39

Nol En Trudi:

Hoi Meis jij hebt veel meegemaakt deze week super om te lezen
    Geniet er nog maar van want inderdaad het is zo weer voorbij
    Liefs Ome Nol en Tante Trudi

• 23 Juni 2016 - 21:35

Marijke Daanen:

Hoi Elke,

Wat kun je toch alles mooi beschrijv en. Een genot om te lezen. Jij vermaakt je wel daar.
    Hier alles ook goed....alleen niet zo,n moooi weer. Zal bij jou wel anders zijn.
    Geniet maar van de laatste weken....Voor je het weet ben je weer thuis. Ook gezellig weer toch?

Ga nu een kopje koffie drinken samen met ome Toon.

Dikke kus van ons xxxxxxxxxx

• 23 Juni 2016 - 23:08

Patricia :

Heej elke
    Jakkie wat akelig allemaal maar ik snap jou ik kijk ook graag van die zware ranzige operaties haha
    Begrijp wat je daar in ziet das gewoon vet...
    Nog heel veel plezier daar en leer ze nog maar ff
    We zien je snel!!

• 24 Juni 2016 - 02:54

Annie:

Wat gaaf Elke dat je dat allemaal mee mag maken
    en wat maak je er een mooi verslag van geniet nog maar intens ,
    de weken zijn zo voorbij.

• 24 Juni 2016 - 20:46

Arianne:

Zo Elke wat een belevenissen maar wel leerzame belevenissen.
    Het is niet geloven hoe de medische dingen daar soms gedaan worden maar ook daar genezen mensen en worden hun problemen opgelost.
    Hoe is dat eigenlijk daar financieel geregeld als mensen in het ziekenhuis komen en behandeld moeten worden.
    Ben benieuwd wat jullie in de stad hebben geshopt voor het gedoneerde geld.
    Succes ermee om alles uit te zoeken en tot gauw weer.
    Liefs Arianne