Aankomst - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Elke Berg - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Elke van Den Berg

Blijf op de hoogte en volg Elke

14 Mei 2016 | Malawi, Lilongwe

daar zijn we dan eindelijk een lang verwachte droom is uitgekomen!
de reis was erg lang. we hebben 3 tussenstops gehad, in frankfurt, Ethiopië en lilongwe.
het wachten duurde soms erg lang op de vliegvelden maar we zijn er doorheen gekomen. in frankfurt hebben we nog een laatste hamburger gegeten. wat kun je daar van genieten zeg!
na lang reizen en wachten zijn we er dan toch eindelijk en al het reizen en wachten is het waard het is hier FANTASTISCH!!
eenmaal geland in blantyre nog even door de controle en dan snel even wat geld omgewisseld. 750kwacha is ongeveer 1€, er bestaan hier geen grotere briefjes dan van 1000kwacha dus je kunt jezelf wel voorstellen hoeveel briefjes je op zak hebt.
alles gepakt en geregeld op naar de taxies. een taxi uitzoeken gaat hier heel anders, want voordat je het weet is je tas al uit je hand gegrist.
eenmaal alles in de taxi gepropt rijden we dan eindelijk naar doogles lodge in blantyre. nog geen 30minuten rijden van het vliegveld. wat een verschil! er valt zoveel te zien. schoolgaande kinderen in hun uniform, mannen naast de weg die autobanden verkopen, kinderen die spelen met een stok, een jonge moeder die haar kind meedraagt in een draagdoek.
wat een mooie rit was dit al!
eenmaal aangekomen in het doogles logde was het al rond 16:00. de tassen op de kamer gezet en even lekker ontspannen met een biertje en wat eten. na een lange reis is dat toch wel lekker. 's avonds nog even lekker gedoucht en op naar bed.
de volgende ochtend stond ons een prachtige autorit te wachten van 4 uur. maar voordat we gaan nog even wat boodschappen en een simkaart gekocht.
alle spullen ingeslagen in een volgepropte mini bus. daar gaan we dan eindelijk op naar Muona. onderweg heb ik mijn ogen uitgekeken. als eerste 72 bochten doorstaan wel met een prachtig uitzicht over de bergen. daarna over op een zandweg. wat een prachtige indrukken, hutjes van klei de een met een dak van stro en de ander met golfplaten. marktjes langs de weg, slootjes over de weg, vrouwen die in deze slootjes hun was doen op een grote steen, jonge vrouwen die hun kinderen mee dragen, vrouwen met grote emmers rijst op hun hoofd, kinderen die de hele weg zwaaien en in hun eigen taal blanke roepen. en we hebben zelfs al twee aapjes gezien!
na al die indrukken zijn we dan eindelijk in Muona bij het trinity hospital. wat een vriendelijk mensen hier! je merkt meteen dat ze de band tussen de mensen erg belangrijk vinden. daar kunnen wij hollanders nog wat van leren met al onze dure spullen die vaak op de eerste plaats staan.
nadat al onze spullen uitgepakt zijn en opgeruimd. zijn we erachter gekomen dat er geen stroom is dit heeft ongeveer vanaf 15:00 tot 22:00 geduurd. dat betekent ook dat we geen warm avondeten op hebben. maar dat was ook niet erg, want door alle indrukken had ik geen eetlust.
's avonds hadden we ook nog bezoek gehad van Ruth een hbo studente verpleegkunde die hier veel vaker komt, Sheila de hoofdzuster en William.
vandaag hebben we lekker uitgeslapen, al was dit voor korte duur, om 7 uur liep er een kudde geiten voor ons huisje langs, wat een kabaal maken die beesten zeg!
wat later op de ochtend stonden de eerste kinderen al voor onze deur en raam. we hebben met onze waslijn touwtje gesprongen en al wat ballonnen uitgedeeld. wat zijn deze kinderen er blij mee zeg! geweldig!!
hierna nog even naar de markt geweest waar Raphael ons gisteren heeft rondgeleid. we worden de hele tijd aan en na gekeken. we lijken wel een attractie voor deze mooie mensen. het is wel even wennen maar wij kijken onze ogen ook uit!
De eerste week van stage is super verlopen, ik stond samen met Maud en Mandy op de general ward. Hier liggen de mannen en de vrouwen vanaf 12 jaar. Natuurlijk liggen de mannen en de vrouwen hier appart.
Het was wel even wennen, je loopt natuurlijk op een hele andere afdeling dan in Nederland. Hier staan alle ramen en deuren op
en en er zijn zelfs ruitjes is de muur gemetseld zonder glas

• 14 Mei 2016 - 12:49

Annie Nijholt:

Wat een mooi verslag van jullie reis,
    ben benieuwd naar het vervolg,
    veel plezier en geniet van alle indrukken die jullie opdoen in dit mooie land,
    groetjes Annie

• 14 Mei 2016 - 12:53

John En Monie:

Wat een leuke en mooie ervaring. Geniet van elke dag. Heel veel plezier met deze wijze levenslessen.

• 14 Mei 2016 - 16:06

Nicole:

Wauw Elke, geniet van alles wat je ziet en meemaakt.

• 14 Mei 2016 - 19:10

Trudie :

Wat schrijf je mooi Elke, ik zie het zo voor mij, knap hoor! Fijne volgende week!

• 14 Mei 2016 - 21:53

Oma En Opa Kremers:

Wat fijn om van je te horen, en een prachtig verslag van je eerste indrukken. Ga zo door meis en geniet van de mooie dingen die je tegenkomt. ( Hier gaat het naar omstandigheden goed) knuffel van ons.

• 15 Mei 2016 - 12:19

Femke Makkus:

Wat een mooi verslag elke dat heb je mooi geschreven! we zijn benieuwd naar wat je allemaal nog meer gaat mee maken. Geniet van dit bijzondere avontuur. Liefs dikke knuffel van hugo femke en sophie

• 15 Mei 2016 - 17:20

Opa En Oma Cuijk:

fijn om dit te horen, geniet ervan . Kusjes

• 16 Mei 2016 - 19:10

Tessa&Kilian:

Wat een leuk verslag Elke!
    Zo kunnen we een beeld erbij maken van wat je allemaal meemaakt.
    Zo te lezen heb je het na je zin en dat moet ook!!
    Ga lekker genieten meis..
    Leer en doe ervaring op, nu is je reis werkelijkheid.
    Ik lees snel je nieuwe verslag, ben benieuwd wat je allemaal te vertellen hebt van weer een nieuw stukje van je reis.

GENIET!
    Dikke kus ons liefs XXX

• 02 Juni 2016 - 20:04

Wenda:

super gaaf om t reisverslag te lezen...wel n beetje een late reactie..van mijn kant...
    spannend allemaal geniet ervan..